woensdag 10 januari 2018

Werk en / of hobby (Dirk)

Hoe vaak de mensen voor ons vertrek naar Zweden hebben gevraagd wat ga je dan doen als je in Zweden woont? Ga je je daar niet vervelen?
We hadden ideeën genoeg hoe we onze tijd zouden gaan invullen, maar om de jaren te vullen moet je wel veel creatieve ideeën hebben. Dat het in Zweden anders zou uitpakken konden we ons niet voorstellen.

Ons leven in Nederland bestond uit een drukke en stressvolle baan dus zouden we niet in een groot gat vallen?


Mijn werk als machinist bij NSR was de laatste jaren erg zwaar geworden. De werkdruk, de onregelmatigheid met als gevolg te weinig nachtrust, slecht slapen waardoor mijn gezondheid er ook niet beter van werd, veel hoofdpijn, rugklachten van het zitten, ik had dan ook een abonnement bij de fysio waar Christel (dank je) het weer  mocht oplossen. 
Daarom hebben we nu ook onze eigen sportruimte.  



             ***************************************************

En dan ook nog het sociale leven of beter gezegd….. geen: werken in de weekenden, op feestdagen, verjaardagen enz.
Er waren vaak problemen met het (niet) verlenen van verlof, lange termijn planning……….
Nu leven we bij de dag, we plannen wel maar soms veranderen we de geplande dingen al weer bij het ontbijt.

De keuze om te stoppen met werken en naar Zweden te gaan werd er makkelijker door, slechter kon het niet gaan dachten we…………….

             ***************************************************

Dan komen we in Zweden, wat blijft er over van onze ideeën?
Nadat we ons plekje en een huis hadden gevonden, hadden we genoeg te doen. Maar voor een leven in Zweden heb je ook een persoonsnummer nodig en zo werd, wat ik dacht als hobby te gaan doen, werk.




Maar met het maken van houten speelgoed en kleine meubels enz. dat ik als hobby wilde gaan doen, was niet genoeg (werk) voor het verkrijgen van een persoonsnummer, dus er moest een bedrijf opgestart worden.
www.dvanvuuren-allservices.com

             ***************************************************

Het werk.
Beheer van een vakantiewoning was onze eerste klus. We hadden totaal geen ervaring hiermee maar het leert snel, en we ontmoeten mensen uit alle windstreken van de wereld, uit China, Tsjechië, Zwitserland, Duitsland, Denemarken, Noorwegen en natuurlijk Nederland. Inmiddels beheren we een tweede vakantiewoning en dat is wel genoeg, want ook het gras maaien behoort tot één van de taken en dat is (met onze eigen tuin erbij) 
8000 m2, goed voor de conditie maar het moet ook leuk blijven.

Het eerste jaar zit erop en het gaat boven verwachting. Ik moet wel oppassen dat het geen werkweek wordt want de vraag is groot.
Maar wát een luxe dat ik alleen klussen hoef te doen die ik leuk vind, en dat ik mijn eigen tijd kan bepalen. 





























             ***************************************************

Bij een timmerman klemmen de deuren  is een gezegde, en inderdaad de klusjes thuis blijven wat langer liggen. Zo werd ons huis schilderen (buitenzijde) nog bijna een haastklus. Het seizoen is kort en dat geldt zeker voor het buitenschilderwerk, en ook de tuin vergt veel tijd, vooral het “bouwrijp” maken, er zitten namelijk veel stenen/rotsen en boomwortels in de grond.






Maar niets gaat verloren, alles wordt hergebruikt. En daar hebben we dan ook weer plezier van. Om een bv. ± m2 stuk tuin steenvrij te maken is een uurtje graven geen uitzondering, en er is nog een flink stuk te gaan, een klus die ik in de herfst/voorjaar doe als het wat rustiger is met de vraag naar werk.
De nieuwe plantenkas die we in het najaar gekocht hebben, kan in het voorjaar opgebouwd worden, zodat we ook tomaten, paprika, komkommers enz. kunnen telen.

             ***************************************************

En de ideeën? Die zijn er genoeg, in een loppis zag ik bakken vol lp’s zonder hoezen, voor de liefhebbers van vinyl, deze zijn beschadigd en daardoor onbespeelbaar, en na een nachtje slapen komen de ideeën vanzelf, dan even zoeken op Google naar afbeeldingen.
100m figuurzagen en zie het resultaat.




In de wintermaanden kan ik in de (verwarmde) kelder waar ik een werkruimte heb gemaakt, dit soort en andere kleine klusjes doen,en als er voldoende voorraad is gemaakt, wil ik deze verkopen op een loppis (markt).






             ***************************************************

Van het sociale leven genieten we volop in Zweden. We hebben een leuke vriendenkring, en met mijn matige zangkwaliteiten mag ik zelfs meezingen in ons shantykoortje. Ook mag ik graag koken en bakken dus het net opgerichte kookclubje is dan ook een hele uitdaging, vooral de strijd tegen de calorietjes, want het Zweedse leven bestaat uit veel, heel veel fika, zelfs na de kerkdienst, o ja we gaan sinds kort naar de kerk, (missionskyrka) om de Zweedse taal te leren en voor het contact met de Zweden na de dienst bij de…… fika, wat me overigens ook al een klus heeft opgeleverd!




















             ***************************************************

Dit jaar (2018) hoop ik het werk wat beter te spreiden zodat er weer voldoende tijd over blijft om de caravan af te stoffen en erop uit te gaan,want ook al is het leven hier één grote vakantie we willen nog wel wat meer van Zweden zien.

En wat betreft de gezondheid? De fysio heb ik niet meer nodig, zittend werk is dus inderdaad erg slecht voor je gezondheid, en de grote hoeveelheid paracetamol die we hebben meegenomen  ligt werkloos in de kast. Hoofdpijn.... wat was dat ook al weer? De kwaliteit van het Zweedse leven is vele malen beter dan we gedacht hadden.





3 opmerkingen:

doktorsvillan Solstralen zei

Beste Dick en Annelies,
Wat leuk om te lezen hoe jullie leven in Nederland verschilt van het leven dat jullie nu leven in Zweden. Het spreekt ons erg aan omdat ook wij dit voorjaar (maart-april) de stap gaan zetten. Werk loslaten en tijd maken voor een andere invulling van het leven. Dat is natuurlijk spannend maar we gaan het met vertrouwen tegemoet, hierin gesterkt door ervaringen zoals nu te lezen op jullie blog.
Ontvang een vriendelijke groet van,
Johanna Eizenga

Anna zei

Dank je��
Wat leuk te lezen dat jullie ook deze stap nemen. Alvast heel veel succes gewenst!
Waar gaan jullie overigens wonen?

Unknown zei

Dick en Annelies,

Geweldig om te lezen hoe het jullie vergaat. En nog mooier natuurlijk dat het geworden is wat er van gehoopt werd. Dick je mist op het spoor werkelijk niets. En als ik je zo bezig zie dan voelt het geweldig je zo te zien. Ik gun jullie het allerbeste en blijf genieten van wat jullie posten.